Nora fra Vulvaforeningen inn i kjernen av nytt undervisningsopplegg om kvinnehelse
- Beate Warvik
- for 2 døgn siden
- 2 min lesing
Link til presseinnlegg
Det har lenge vært snakket om at kvinnehelse ikke er blitt tatt på alvor. I altfor mange år har jenter og kvinner måttet navigere helseplager som blir avfeid, misforstått eller oversett. Nå gjør Sex og Politikk noe helt konkret med dette – «Kvinnehelse på timeplanen», et nytt undervisningsprosjekt som skal styrke kunnskapen om jente- og kvinnehelse i skolen.
Prosjektet er utviklet med støtte fra Stiftelsen Dam og i samarbeid med en bred og faglig sterk referansegruppe – og her har Vulvaforeningen vært tydelig representert gjennom vårt styremedlem Nora.
Som representant for Vulvaforeningen har Nora bidratt inn i referansegruppen med viktig kompetanse og erfaringsbasert innsikt om vulvalidelser – et felt som tradisjonelt har fått altfor lite plass i helseundervisningen.
I referansegruppen satt også PMDD Norge, PCOS Norge og Endometrioseforeningen. Sammen har de vært med på å gi prosjektet den faglige dybden og virkelighetsforankringen som trengs for at læreverk om kvinnehelse faktisk skal treffe og hjelpe unge.
Prosjektleder og seniorrådgiver i Sex og Politikk, Vilde Graff Senje, sier det slik:
«Med en så kompetent og erfarings-rik referansegruppe får materiellet en helt ny dybde og forankring i virkeligheten.»
For oss i Vulvaforeningen betyr det enormt mye at Nora har vært med ved bordet – og sørget for at elevenes møte med temaer som vulvalidelser, smerte, skam og mangelfull helsehjelp blir både faglig solid og realistisk framstilt.
Kvinnehelse inn i både naturfag og samfunnsfag
Undervisningsopplegget lanseres denne uken i Sex og Politikks digitale Undervisningsportal. Opplegget er gratis, utviklet for ungdomstrinnet og videregående, og bygger på kompetansemål i både naturfag og samfunnsfag.
I naturfag lærer elevene blant annet om:
menstruasjonssyklus
hvordan kroppen påvirkes i de ulike fasene
diagnoser som PMDD, PCOS, endometriose, adenomyose
vulvalidelser og hva de innebærer
Deretter tas kunnskapen med videre inn i samfunnsfag, der elevene skal reflektere over hvordan slike diagnoser påvirker både enkeltpersoner, pårørende og samfunnet som helhet.
Senje forklarer:
«Vi håper prosjektet kan bidra til økt kunnskap om kvinnehelserelaterte utfordringer og diagnoser i befolkningen generelt.»
Et prosjekt som kan endre hvordan unge møter kvinnehelse
Med «Kvinnehelse på timeplanen» ønsker Sex og Politikk sammen med referansegruppen – inkludert Vulvaforeningen gjennom Nora – å gjøre det mulig for neste generasjon å møte kvinnehelsetemaer med trygghet, kunnskap og forståelse.
Dette handler ikke bare om undervisning; det handler om tidlig hjelp, forebygging, mindre skam og større åpenhet. Når elever får innsikt i hva vulvalidelser, hormonelle tilstander og menstruasjons relaterte diagnoser faktisk innebærer, skaper vi rom for bedre helse, bedre samtaler og bedre livskvalitet.
Vi er stolte av Noras bidrag – og glade for at vulvahelse endelig har fått en selvsagt plass i undervisningen.


